Påminner om förspelet till Wall Street-kraschen 1929

Jag är inte bevandrad i ekonomisk historia, än mindre har jag några insikter om vår samhällsekonomi. Ändå fick nyheten om statens köp av obligationer mig att tänka på Amerika 1929.

Och nu är läget tydligen så desperat att Riksbanken inför minus-ränta. Det vill säga, för att få oss att sluta spara för ålderdomen, skall vi börja spendera, varför det kommer kosta att spara.

En så desperat åtgärd visar väl indirekt att den kommer att vara ineffektiv.

Jag erinrar mig ett kapitel i Thomas E Woods Jr:s ”33 questions about American history you’re not supposed to ask”, om Federal Reserve, den amerikanska riksbanken och statlig räntepolitik.

http://www.amazon.com/Questions-About-American-History-Supposed/dp/0307346692/ref=pd_sim_b_3?ie=UTF8&refRID=0CZDXJPE14P2HK8QYT5B

När reporäntan är låg skickar den signalen till näringslivet att låna till framtida investeringar.

När den är hög och pengar alltså är dyra, skickas signalen att man skall vänta med investeringar som kan ge utdelning i högre produktion och större vinster i framtiden.

En statligt bestämd utlåningsränta styr alltså marknadens (konsumenters och producenters) beteende. Det hela blir konstgjort. En utlåningsränta som däremot tillåts minska eller öka fritt, ger en sannare bild av konsumenternas spar- eller konsumtionsbenägenhet och leder således till säkrare framtidsprognoser för näringslivet.

Nu vet jag inte om detta hade förhindrat att vi hamnat i dagens situation. Det kanske finns annat som spelar in, som påverkar samhällsekonomin. Oljepris, statliga utgifter, allt möjligt.

Men hur som helst, jag får dåliga vibbar på det här med negativ reporänta.

Kommentera

