Manligt dekolletage versus kvinnligt dito

Angela Merkel på operan i Oslo.

En reflektion medan jag städar. Har på mig en gammal skjorta vars ena knapp i brösthöjd gått sönder, så att den knäpper upp sig själv,  blottande hårborsten i mitten på bringan min.

Utan några som helst exempel på att kvinnor skulle ta anstöt (varken personliga eller allmänna), så har jag en känsla av att detta – förutom att blotta färgen på bringans behåring – även blottar en oskriven regel om att visa brösten eller delar av dem medels urringning.

Nämligen att män som knäpper upp skjortan och visar sin kroppsbehåring är äckliga, medan som kvinnor visar nästan hela hyllan inte är det. För att inte tala om de feministiska ikoner som höjer armarna och visar att det inte rakar armhålorna! Eller de som tycker det, vågar inte säga det.

Jag har visserligen en halvhårig/normalhårig bröstkorg, fast det givetvis gives betydligt mer ludna herrar än jag, men ingen åstundan att visa den för kvinnor eller män. Så varför finns inget jämställdhetstänk ifråga om manligt respektive kvinnligt dekolletage?

Slår mig att denna banala reflektionen skulle kunna tjäna som utgångspunkt för en hel katalog exempel på liknande dubbelmoral. Det vill säga, om man säger sig förespråka jämställdhet.

Varför kvinnor väljer att exponera brösten är en fråga man kan grubbla på i tider då exempelvis ett feministiskt nätverk med namnet Bara Bröst kräver rätten att få bada topless på simhallar. Anledning? Jo, män får ju det, brösten skulle alltså inte alls vara någon sexuellt laddad kroppsdel med det synsättet.

Men det ger Susanne Ljung inte mycket för.

–Djupa urringningar skickar ut sexuella signaler, vad skulle anledningen annars vara? undrar hon retoriskt.

http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/klyftorna-allt-djupare-hos-bade-man-och-kvinna_3171035.svd

Tänka sig. Detta har jag påpekat ett oändligt antal gånger. Det är ju sådana självklar reflektion, men när jag tagit upp saken med feminister, så har de visat total oförståelse inför konflikten mellan att avsexualisera kvinnobröst och dekolletage. Det är ofattbart att inte själva tänkt så långt. Är de korkade på riktigt?

Eller är det arrogans? Man gör det bara för att ”trolla”?

http://www.aftonbladet.se/wendela/article10327212.ab

Kommentera

