Åter hopar sig krigsmolnen

TV-nyheterna denna morgon uppehåller sig vid mötet i Minsk. Utsikterna för en överenskommelse dåliga, konstaterar experter.

Trots att jag är en gammal pro-amerikan är jag chockad över den amerikanska utrikespolitiken. Man må tycka vad man vill om Putin, men såvitt jag förstår, så fruktar Ryssland att bli inringat av USA och dess allierade. Kanske även att bli angripet. Nej, ingen aning om varför något sådant skulle kunna inträffa, men jag är ingen expert. Jag är publik som de flesta, och för mig ter sig den amerikanska politiken totalt obegriplig.

Om Ryssland hotar Ukrainas självständighet, än sen? Varför hotar man i så fall? Jo, för att Ukrainas ledning eftersträvar ett närmande till EU. Det låter förvisso som något som varje självständig stat borde få bestämma över själv, men så enkelt är det förstås inte på vår trånga planet.

Och jag viftar inte bort de ryska invändningarna som obefogade. Därtill saknar jag kunskap.

Det jag bryr mig om är fredens bevarande. Den tycks med tanke på de inblandades gemensamma förstörelsekapacitet mer angelägen än Ukrainas självständighet.

I dag debatteras även vår säkerhetspolitik i riksdagen.

Så snabbt allt förändras. Det var inte många år sen det inte fanns något hot i vårt närområde.

Vad säger det om politikernas framtidsprognoser? Går de alls att lita på?

Beträffande Nato så framstår organisationen numera som ett hot mot freden. Speciellt de baltiska staternas medlemskap. Om Ryssland av någon anledning skulle angripa en baltisk stat, så tvingar det USA och övriga Nato att militärt komma till den angripna statens undsättning. Alltså, Nato-soldater kommer att skjuta på ryska soldater.

Är Baltikums oberoende gentemot Ryssland värt en sådan krigsrisk?

Och varför presenteras inte dessa hot för svensk allmänhet? Kommer SD att ta upp dem? MP? Vänsterpartiet? Sossarna?

Kommentera

